Search This Blog

Wednesday, November 27, 2019

عباس طائف، شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

عباس طائف، شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

خبرگزاری هرانا – عباس طائف، شهروند بهایی ساعاتی پیش با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. وی در تاریخ ۵ مهرماه امسال توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود. مامورین در زمان بازداشت ضمن تفتیش منزل و محل کار، تعدادی از لوازم و مدارک شخصی آقای طائف را ضبط کرده و دفتر کار او را نیز پلمب کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عباس طائف، شهروند بهایی امروز دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸، با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

وی در تاریخ ۵ مهرماه امسال توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

هرانا پیشتر در چند گزارش از تفتیش منزل “بهروز اسدالله زاده، عطاالله ظفر، عباس طائف و احسان‌الله اعیادی” توسط مامورین وزارت اطلاعات و همچنین تلاش برای تفتیش منزل و بازداشت احتمالی “ولی الله قدمیان” پدر نگین قدمیان، زندانی بند زنان زندان اوین خبر داده بود. از میان این شهروندان “عطاالله ظفر و عباس طائف” پس از تفتیش منزل توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند.
در تمامی موارد مامورین ضمن تفتیش منزل تعداد بسیاری از لوازم، اسناد و مدارک شخصی و همچنین کتب، مدارک و تصاویر مربوط به آیین بهایی را نیز ضبط کرده و با خود برده بودند. مامورین همچنین محل کار آقای طائف را نیز بازرسی کرده و پس از ضبط برخی اسناد و مدارک محل را پلمب کرده بودند.
گفته می شود برخی از این شهروندان در ارتباط با دفن اموات بهاییان تهران در آرامستان بهاییان موسوم به “گلستان جاوید” فعالیت می کرده اند با این حال از دلایل بازداشت و تفتیش منازل این افراد اطلاع دقیقی در دست نیست.
عطاالله ظفر، دیگر شهروند بهایی بازداشت شده نیز در اواخر مهرماه با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شده بود.
سیمین فهندژ، سخنگوی دفتر جامعه جهانی بهایی در ژنو پیشتر ضمن تائید خبر بازداشت این شهروندان بهایی، در خصوص افزایش فشار بر پیروان این آیین در گفتگو با گزارشگر هرانا گفته بود: “طی چند ماه اخیر فشارهای امنیتی بر شهروندان بهایی افزایش پیدا کرده است. این فشارها شامل بازداشت، تفتیش منازل، صدور احکام حبس و همینطور فشارهای اجتماعی و اقتصادی بوده است. این اقدامات به بهانه های امنیتی توسط مامورین صورت می‌گیرد با این حال ضبط کتب بهایی و آثار مربوط به آیین بهایی و همچنین شیوه بازجویی از شهروندان بهایی نشان دهنده این موضوع است که این برخوردها صرفا به دلیل اعتقاد این اشخاص به آیین بهایی است و بهانه های امنیتی صرفا راهی برای ورود به منازل و موجه جلوه دادن این برخوردهاست”.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

No comments:

Post a Comment