Search This Blog

Sunday, November 17, 2019

روز نخست؛ گزارشی از اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف کشور؛ نسبت به افزایش قیمت بنزین

روز نخست؛ گزارشی از اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف کشور؛ نسبت به افزایش قیمت بنزین

خبرگزاری هرانا – ساعات پایانی شب گذشته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بدون اعلام قبلی از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در کشور خبر داد و گفت که این تصمیم مصوبه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه در حکومت ایران صورت گرفته است. بر این اساس بنزین سهمیه‌ای با افزایش ۵۰ درصدی به قیمت هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد با افزایش سه برابری به قیمت هر لیتر ۳ هزار تومان عرضه خواهد شد. این افزایش ناگهانی قیمت بنزین روز جمعه با اعتراض شماری از شهروندان در شهرهای مختلف کشور ازجمله اهواز، بهبهان، شیراز، ماهشهر، مشهد، گچساران، زاهدان، خرمشهر، بیرجند، سیرجان و امیدیه مواجه شد. همچنین بر اساس گزارشات منتشره در فضای مجازی یک معترض در سیرجان در پی تیراندازی نیروهای انتظامی جان باخته است، ویدیوی منتسب به این قتل در اختیار هرانا قرار گرفته است. صحت و درستی این ادعا کماکان در دست بررسی است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸، شماری از شهروندان در شهرهای مختلف کشور در اعتراض به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کردند.

روز جمعه سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین با اعتراض شماری از شهروندان در شهرهای مختلف کشور ازجمله اهواز، بهبهان، شیراز، ماهشهر، مشهد، گچساران، زاهدان، خرمشهر، بیرجند، سیرجان و امیدیه مواجه شد.

این تجمعات در حالی شکل گرفت که نیروهای امنیتی و انتظامی حضور گسترده‌ای در خیابان‌ها داشتند.

در حالی‌ که مردم معترض در اعتراض به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین به خیابان‌ها آمدند اما این اعتراضات با شعارها و طرح مطالبات دیگر سیاسی و اجتماعی نیز همراه شد.

معترضان در این روز شعارهایی از جمله “پول نفت گم شده، خرج فلسطین شده.”، “حقمونو می‌گیریم، ذلت نمی‌پذیریم”، “نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم”، “نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران”، “ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد”، “بنزین گرون‌تر شده، فقر فقیرتر شده”، “توپ تانک فشفشه، روحانی باید گم بشه”، “دیکتاتور حیا کن، مملکتو رها کن”، “همشهری باغیرت، حمایت حمایت” و “روحانی حیا کن، مملکتو رها کن” و “ما دیگه خسته شدیم” سر دادند.

معترضان در اهواز نیز در جریان تجمعات خود که در نقاط مختلف این شهر برگزار شد، شعارهایی ازجمله “اهوازی با غیرت، ماشینتو خاموش کن” سر دادند.
همچنین معترضان در شیراز در جریان تجمعات خود از سایر شهروندان درخواست کردند با خاموش کردن خودروهای خود در خیابان‌ها به تجمع کنندگان بپیوندند.
علی کریمی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس تهران و وریا غفوری، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و استقلال تهران به افزایش قیمت بنزین در کشور واکنش نشان دادند و از دولت انتقاد کردند.
علی کریمی با انتشار پستی در صفحه ‌شخصی خود در اینستاگرام نوشته است: «سفره‌ها با بوى بنزین جان گرفت! این نشد که هر جا کم میارید، دست کنید توى جیب مردم، روا نیست به خدا! این مردم رو با (ما) خودتون مقایسه نکنید! نزن بر سر ناتوان دست زور که روزى …!!!؟ چرا فحشش رو من بخورم که از شما حمایت کردم، همه رو حواله میکنم به خودتون. من از همه طلب حلالیت می‌کنم.»
وریا غفوری نیز در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: “اگر قانون دست و بال قدرت را نبندد، هیچ انسان معمولی قدرت نخواهد داشت. قدرت به طرز عجیبی فساد را افزایش می‌دهد. امان از روزی که قانون و قدرت با هم رفیق بسن”.

گروهی از شهروندان نیز در بلوار وکیل آباد این شهر با خاموش کردن خودروهای خود در خیابان و مسدود کردن خیابان‌های اصلی شهر اعتراض خود را نسبت به افزایش نرخ بنزین در کشور اعلام کردند. در ویدیو های منتشر شده از اعتراضات در برخی شهرها شهروندان با خاموش کردن خودرو در خیابان‌ها اقدام به اعتراض کرده‌اند.

در جریان برگزاری این تجمعات در برخی شهرها ازجمله مشهد، اهواز و بهبهان نیروهای نظامی حاضر در خیابان‌ها سعی در پراکنده کردن معترضان و پایان دادن به تجمعات را داشتند که با شعارهایی از سوی مردم مواجه شدند.
گفته می‌شود نیروهای انتظامی در مشهد اقدام به آسیب زدن به خودروهای پارک شده در خیابان‌ها کرده‌اند.
در شهرهای شیراز، امیدیه و زاهدان شهروندان با روشن کردن آتش در معابر شهر دست به اعتراض زده‌اند.
خبرگزاری فارس نزدیک به نهادهای امنیتی ایران با تایید تجمعات اعتراضی در چند شهر کشور از گستردگی این اعتراضات در خوزستان و کرمان خبر داد.
سایت انصاف نیوز به نقل از کانال شبکه خبری خوزستان از قطعی اینترنت تلفن های همراه در شبکه های ارتباطی این استان خبر داد.
در جاده سیرجان به سوی زیدآباد هم تجمع اعتراضی شکل گرفته است.
در عین حال احمد نوریان، معاون اجتماعی و سخنگوی نیروی انتظامی به خبرگزاری ایلنا گفت که “کشور در آرامش کامل” است.
لازم به ذکر است، ساعات پایانی شب گذشته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بدون اعلام قبلی از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در کشور خبر داد و گفت که این تصمیم مصوبه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه در حکومت ایران صورت گرفته است. بر این اساس بنزین سهمیه‌ای با افزایش ۵۰ درصدی به قیمت هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد با افزایش سه برابری به قیمت هر لیتر ۳ هزار تومان عرضه خواهد شد.
این خبر در حالی عنوان شد که پیشتر در تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸،بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران همزمان با اعلام خبر کشف میدان جدید نفتی ایران، خبرهای افزایش قیمت بنزین در سال جاری را شایعات اعلام کرده و گفت: هر وقت دستوری به ما داده و ابلاغ شد به اطلاع مردم می‌رسانیم.
این اعتراضات در حالی در نقاط مختلف ایران برگزار می شود که امروز حسن روحانی، رییس جمهور ایران در خصوص افزایش قیمت بنزین مدعی شده است: افزایش نرخ بنزین به نفع مردم و اقشار تحت فشار جامعه است و درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین بین شصت میلیون نفر توزیع می‌شود و “ریالی از این پول به خزانه نخواهد رفت”.
روحانی گفت با اینکه دولت مشکلات مالی دارد اما “هیچ کس تصور نکند چون شرایط اقتصادی دولت سخت شده دست به این اقدام زده است.”


No comments:

Post a Comment