Search This Blog

Thursday, June 25, 2020

اعتراضات آبان ۹۸؛ روزبه پیری جهت تحمل حبس راهی زندان تبریز شد


 روزبه پیری، شهروند اهل تبریز و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ امروز پنج‌شنبه ۵ تیرماه جهت تحمل حبس راهی زندان تبریز شد. آقای پیری پیشتر توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد و این حکم در مرحله تجدیدنظر به ۹۱ روز حبس تعزیری تقلیل یافت.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۹، روزبه پیری، شهروند اهل تبریز و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ جهت تحمل دوره محکومیت خود راهی زندان مرکزی تبریز شد.
روزبه پیری به همراه برادرش یاشار پیری در تاریخ ۲۶ آبان ماه ۹۸، در جریان اعتراضات سراسری آبان در واکنش به افزایش قیمت بنزین، به ترتیب در منزل و کتابخانه عمومی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اطلاعات سپاه عاشورای تبریز منتقل شدند. برادران پیری پس از ۲۶ روز، با اتمام مراحل بازجویی به بند سه گانه زندان مرکزی تبریز منتقل شدند. آنها نهایتا در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان تبریز آزاد شدند.

آقای پیری پیشتر در مرحله بدوی توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران” به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد. پس از اعتراض آقای پیری و وکلای ایشان حسین یوسفی و صالح حیدری این حکم در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی با مستشاری محمدحسین دانشمند ملکی و صمد حضرتی به ۹۱ روز حبس تعزیری کاهش یافت.

اتهامات این شهروندان در کیفرخواست صادره توسط رضا ابهری نژاد، دادیار شعبه شانزدهم دادیاری و دادسرای عمومی و انقلاب تبریز “اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور، عضویت در دسته‌ها و گروه‌هایی که هدف آن برهم زدن امنیت کشور است، فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام، اخلال در نظم عمومی با انجام حرکات نامتعارف، ایجاد هیاهو و جنجال با حضور در تجمعات مورخ ۲۵ آبان ۹۸ و تمرد به مأمور دولت در حین انجام وظیفه” عنوان شد.
از دلایل بازداشت این شهروندان در کیفرخواست صادره ازجمله به “آنتن دهی تلفن همراه آنان” در محدوده تجمعات اعتراضی اشاره شد. این در حالی است که منزل مادربزرگ برادران پیری در آنجا واقع شده و آنها صرفا به درخواست خانواده و جهت سرکشی به وضعیت بیماری مادربزرگشان به منزل او رفته بودند.
روزبه پیری متولد ۱۳۶۸، فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر در مقطع کارشناسی و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق است.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس در تاریخ ۱۲ خرداد ۹۹ با ارایه آماری در خصوص اعتراضات آبان ۹۸، کشته شدن ۲۳۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۲۰۰۰ نفر از معترضین را در این اعتراضات تائید کرد. او همچنین مدعی شد در این تجمعات آمار مجروحین نیروهای امنیتی و انتظامی بیش از ۵ هزار تن بوده است. وی اعتراضات خونین آبان ۹۸ را یک حادثه طبیعی خوانده و گفت تعدادی از کشته شدگان «به دلایل نامعلوم جان باخته‌اند مثلاً شقیقه آنها از فاصله سه متری هدف قرار گرفته است». روز شنبه ۱۰ خرداد نیز وزیر کشور به طور ضمنی کشته شدن دستکم ۲۲۵ نفر از معترضان در جریان اعتراضات آبان را تایید کرد.

No comments:

Post a Comment