Search This Blog

Monday, June 1, 2020

رئیس سابق کمسیون امنیت ملی: «اعتراضات آبان یک حادثه طبیعی بود/ ۲۳۰ نفر کشته و ۲۰۰۰ نفر مجروح شدند»

رئیس سابق کمسیون امنیت ملی: «اعتراضات آبان یک حادثه طبیعی بود/ ۲۳۰ نفر کشته و ۲۰۰۰ نفر مجروح شدند»

خبرگزاری هرانا – رییس کمیسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس با ارایه آماری در خصوص اعتراضات آبان ۹۸، کشته شدن ۲۳۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۲۰۰۰ نفر از معترضین را در این اعتراضات تائید کرد. او همچنین مدعی شد در این تجمعات آمار مجروحین نیروهای امنیتی و انتظامی بیش از ۵ هزار تن بوده است. وی اعتراضات خونین آبان ۹۸ را یک حادثه طبیعی خوانده و گفت تعدادی از کشته شدگان «به دلایل نامعلوم جان باخته‌اند مثلاً شقیقه آنها از فاصله سه متری هدف قرار گرفته است». روز شنبه ۱۰ خرداد نیز وزیر کشور به طور ضمنی کشته شدن دستکم ۲۲۵ نفر از معترضان در جریان اعتراضات آبان را تایید کرده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایسنا، امروز دوشنبه ۱۲ خرداد ۹۹، مجتبی ذوالنور، رییس کمسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس در حاشیه جلسه اجتماعی انتظامی ستاد مقابله با کرونا در وزارت کشور پس از حدود ۷ ماه، آمار رسمی حکومت ایران در خصوص کشته شدگان و مجروحان اعتراضات مردمی آبان ۹۸ را ارائه کرد.
ذوالنور مدعی شد در جریان این اعتراضات، ۲۳۰ تن از جمله ۶ ماموران کشته شده و ۷۰۰۰ تن از جمله بیش از ۵۰۰۰ نیروی امنیتی و انتظامی مجروح شدند.

وی علیرغم اینکه گفت ۲۶ درصد (۶۰ نفر) از کشته شدگان، با هدف قرار گرفتن شقیقه آنان از فاصله ۳ متری به قتل رسیده اند، آنچه در اعتراضات آبان اتفاق افتاده است را حوادثی طبیعی خواند!.

وی همچنین با اشاره به اینکه مرجع آمار پزشکی قانونی بوده است مدعی شد که «۴۹۷ مرکز دولتی و بخش خصوصی مورد خسارت جدی قرار گرفت، ۴۲۲ خودرو مردم  آسیب جدی دیدند و سوختند،۲۳۰ خودرو دولتی و عمومی را آسیب دیدند و به ۵۶۹ خودرو و موتور نیروهای امنیتی و انتظامی آسیب زدند. ۹۹۱ بانک یا تخریب شد و ۱۲۳ مرکز سوخت و تخریب شد».
وی همچنین مدعی شده است: ۷ درصد در درگیری های مستقیم مسلحانه با نیروهای انتظامی جان باختند و ۱۶درصد در حمله به مراکز نظامی و انتظامی در حالیکه مجهز به انواع سلاح‌های سرد و گرم بودند، جان خود را از دست دادند.۳۱ درصد در حمله به مراکز عمومی مثل فروشگاه ها،پمپ بنزین ها ،بانک ها و مساجد جان باخته‌اند و ۲۰ درصد از جان باختگان در قالب نیروهای تامین کننده امنیت و نظم که شامل بسیج و نیروهای مردمی می‌شوند بوده‌اند و ۲۶ درصد اعتراضات حضور داشتند اما جزو آشوبگران نبودند و به دلایل نامعلوم جان باخته‌اند مثلاً شقیقه آنها از فاصله سه متری هدف قرار گرفته بود.
وی همچنین مدعی شد «۲۲ درصد از جان باختگان حوادث آبان ۹۸ سابقه محکومیت های کیفری داشته اند».
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور روز شنبه دهم خرداد به طور ضمنی کشته شدن دستکم ۲۲۵ نفر از معترضان در جریان اعتراضات آبان را تایید کرد و گفت: «حدود ۴۰ تا ۴۵ نفر، شامل ۲۰ درصد کشته‌شدگان، بی‌گناه و با اسلحه غیرسازمانی کشته شدند.»
آمار ارائه شده توسط این افراد در حالی است که گزارشات مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و سایر نهادهای حقوق بشری آماری بیش از این تعداد را نشان میدهد.
مقامات جمهوری اسلامی پیش از این از اعلام هرگونه آمار کشته‌شدگان خودداری کرده بودند.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه ۹۸، آمار بازداشتی های اعتراضات آبان را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه ۹۸ هرانا در رابطه با این اعتراضات نسخه دوم گزارش جمع بندی خود را منتشر کرد. تعداد ۷۱۳۳ بازداشت در جریان اعتراضات آبان ۹۸ از حاصل جمع بندی منابع دولتی و غیردولتی در این گزارش مستند شد؛ هر چند با توجه به گستره اعتراضات و میزان خشونت ها رقم واقعی دستگیر شدگان تا چند برابر این رقم قابل تصور باشد. در خصوص کشته شدگان این اعتراضات نیز مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه نوع آمار را در نظر گرفت، آمار نخست که صرفا تخمین های کلی است و منابع آن نهادها یا رسانه های غیردولتی هستند که طی گزارشات مختلف تا تاریخ مذکور جمعا از حدود ۴۳۰ کشته در کشور روایت می کنند. همچنین لیست اسامی ۲۲۷ نفر از کشته شدگان که هرانا تا زمان تنظیم آن گزارش موفق به گردآوری آن شد در نسخه دوم گزارش جمع بندی اعتراضات خونین آبان منتشر شده است.

نسخه کامل گزارش هرانا از این اعتراضات را تحت عنوان “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

هرانا همچنین در تاریخ ۲ دی ماه ۹۸ در گزارشی جداگانه با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته بود.
خبرگزاری رویترز پیشتر تعداد جان باختگان اعتراضات آبان ماه را بیش از ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد و سازمان عفو بین‌الملل نیز خردادماه با انتشار جزییات کشته‌شدن ۳۰۴ مرد، زن و کودک درجریان اعتراضات آبان و مفقود شدن شماری بالایی از معترضان تاکید کرده بود که نیروهای امنیتی «سیاست شلیک به قصد کشتن» را علیه شهروندانی به کار گرفتند که نه به سلاح گرم مسلح بوده و نه تهدیدی به شمار می‌رفته‌‌اند. گفتنی است جزئیات هویتی ۶۵ تن از این تعداد در گزارش عفو بین الملل مشخص نشده است. از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز دوم دی‌ماه ۹۸ در گزارشی ضمن اعلام کشته‌ شدن ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» علی خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته است «هر کاری لازم است برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

No comments:

Post a Comment