Search This Blog

Monday, June 1, 2020

متهم به اسیدپاشی بر روی پدر و مادر در شیراز بازداشت شد

متهم به اسیدپاشی بر روی پدر و مادر در شیراز بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – فرمانده انتظامی استان فارس از بازداشت یک متهم به اسیدپاشی در شهر شیراز خبر داد. بنا بر گفته این مقام انتظامی، این فرد به دلیل آنچه اختلافات خانوادگی عنوان شده بر روی پدر و مادرش اسید پاشید و این افراد را راهی بیمارستان کرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، کاووس محمدی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس گفت: “پسرجوانی امروز دوشنبه ۱۲ خرداد ماه، به دلیل اختلافات خانوادگی، در محدوده شرق شیراز با پاشیدن اسید، پدر و مادرش را مجروح و راهی بیمارستان کرد”.

محمدی با بیان اینکه پسر اسیدپاش دستگیر شده است، گفت: “در این حادثه پدر و مادر متهم از ناحیه دست و صورت، به شکل جزئی دچار مصدومیت و سوختگی شده‌اند”.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی فارس، با بیان اینکه متهم توسط عوامل کلانتری “گل سرخ” شیراز بازداشت شده است، یادآور شد که اسید استفاده شده توسط متهم، ضعیف بوده و منجر به جراحات شدیدی نشده است.
گفتنی است که قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن در آبان ماه سال ۹۸، جهت اجرا به وزارت دادگستری ابلاغ شد. این طرح، چندین بار در تردد میان مجلس و شورای نگهبان بود تا نهایتا به قانون شد.
اواخر اردیبهشت ماه ۹۸ پنج ماده از ۷ ماده طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان در جلسه علنی مجلس مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت. پس از اعمال اصلاحات در مواد این طرح نهایتا در تاریخ ۲۱ مهرماه سال ۹۸، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک جلسه علنی، طرح تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را که از شورای نگهبان اعاده شده بود بررسی و اصلاح کردند.

اسید، یکی از معدود محصولاتی است که بازار خرید و فروش آن در کشور هرگز از رونق نیفتاده است. علاوه بر سهولت دسترسی و تهیه اسید در بازارهای ایران، نبود قوانین پیشگیرانه کافی نیز بر تداوم جرمی تحت عنوان “اسیدپاشی” موید شده بود.

هرچند در سال ۱۳۳۷ قانونی با موضوع مجازات بزه اسیدپاشی تصویب شده است و علاوه بر آن از عمومات قانون مجازات اسلامی هم می توان در جرم انگاری این عمل غیر انسانی بهره گرفت، اما شواهد و قرائن حکایت از ناکارآمدی قوانین موجود در پیشگیری از آن دارد.

No comments:

Post a Comment